Door HR-expert Roland Grootenboer
Het
is tijd om te breken met de
door eindeloze notificaties gedreven
werkroutine.
Want met social media stoppen is mooi, maar
je
e-mail en chat zijn net zo verslavend als TikTok. Het is hetzelfde
gedrag. Dezelfde dopamine. En
de
prijs die we betalen voor het verdelen van onze aandacht is hoog.
We
zijn druk zonder het
verschil
te maken en het gevoel van een bullshitbaan ligt op de loer.
Kunstmatige intelligentie gaat volgens McKinsey
20-30%
van ons werk overnemen en de vraag is wat wij dan de hele dag gaan
doen. Ondertussen staan we strak van de stress, met maar liefst 19%
van de werkenden die burn-out klachten had in 2023 volgens
TNO en CBS.
De werkweek piept en kraakt en afleiding is de rode draad. Al die
e-mails en vergaderingen zijn zinloos en hebben geen toegevoegde
waarde of resultaat. Als hamsters in een wiel gaan we door op de
ingeslagen weg, terwijl we onderweg de zin zijn verloren. Werk wat
zin heeft, geeft zin. Laat dat centraal staan deze maand.
Zinvol werk doen met aandacht is misschien wel het leukste dat er is.
Ik ga deze maand proberen alles uit mijn werkweek te halen. Om zinvol werk te doen met aandacht. Doe je mee? Zin in.